
Kurs doskonalenia zawodowego dla ratowników medycznych
Terminy:po utworzeniu grupy Kontakt:
tel.: 22 535-01-43
e-mail: kursy@centrumszkolenwsr.pl

750 zł
Ogólne
-
PROGRAM KURSU DOSKONALĄCEGO DLA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
W RAMACH DOSKONALENIA ZAWODOWEGO1. Cel ogólny kształcenia
Kurs doskonalący w ramach doskonalenia zawodowego ratowników medycznych ma na celu pogłębienie i aktualizację wiedzy i umiejętności z zakresu medycyny ratunkowej i organizacji systemu ratownictwa medycznego niezbędnych do wykonywania zadań ratownika medycznego.
2. Szczegółowe cele kształcenia
- usprawnienie pracy ratownika medycznego przez rozszerzenie, zdobycie i
- usystematyzowanie wiedzy oraz praktycznych umiejętności niezbędnych podczas wykonywania czynności medycznych przez ratownika medycznego,
- pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub życia.
- zdobycie i utrwalenie wiedzy o zasadach współpracy z jednostkami współpracującymi z systemem ratownictwa medycznego,
- zdobycie i utrwalenie wiedzy oraz umiejętności praktycznych dotyczących zasad
- korzystania ze środków łączności i sprzętu do nawigacji satelitarnej dla potrzeb systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
- poznanie kryteriów, procedur i zasad dotyczących współpracy z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym,
- zapoznanie ratowników medycznych z organizacją systemu ratownictwa medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych krajach,
- poznanie podstaw prawnych oraz zasad współdziałania z jednostkami współpracującymi z systemem, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz innymi jednostkami realizującymi zadania z zakresu ratownictwa medycznego, a także służbami porządku publicznego.
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za jakość wykonywanych zadań,
- kształtowanie właściwej postawy etycznej podczas wykonywania zadań przez ratownika medycznego.
3. Czas trwania kursu
- Kurs powinien trwać co najmniej 48 godzin dydaktycznych (1 godzina = 45 min.)
- realizowany w ciągu 6 dni - nie więcej niż 8 godzin zajęć dziennie tym 15 godzin poświęcone na zajęcia teoretyczne i 30 godzin poświęcone na zajęcia praktyczne oraz 3 godziny egzamin zaliczający.
- Kurs może być podzielony na części - 2 dni+4 dni; 3dni+3dni;
- 2dni+2dni+2dni jednakże cały program kursu musi zostać zrealizowany w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia kursu.
Zaświadczenia z kursu będą wydawane po 14 dniach od zdania przez uczestnika egzaminu z wynikiem pozytywnym.
Warunki realizacji kursu
-
4. Warunki realizacji kursu
Baza dydaktyczna
Organizator prowadzący kurs zobowiązany jest zapewnić odpowiednią bazę dydaktyczną dostosowaną do liczby osób uczestniczących w kursie, w szczególności:
- Salę wykładową wyposażoną w rzutnik multimedialny.
- Sale seminaryjne.
- Minimum 2 sale ćwiczeniowe wyposażone w sprzęt niezbędny do przeprowadzenia kursu
Sprzęt dydaktyczny niezbędny do przeprowadzenia kursu
I. Manekin szkoleniowy osoby dorosłej
- Manekin musi umożliwić wykonanie następujących czynności:
- bezprzyrządowego oraz przyrządowego udrażniania dróg oddechowych, w tym intubacji dotchawiczej przez usta i nos,
- zmodyfikowanego wysunięcia żuchwy,
- konikopunkcji,
- oddechu zastępczego za pomocą: worka samorozprężalnego z zastawką jednokierunkową i maską,
- oddechu zastępczego za pomocą respiratora,
- badania tętna na tętnicach szyjnych,
- uciskania klatki piersiowej,
- symulowanie przebiegów EKG pobieranych z elektrod monitorujących (przedsercowych i defibrylacyjnych)
- defibrylacji zautomatyzowanej i manualnej, kardiowersji oraz elektrostymulacji,
- odbarczenia odmy opłucnowej,
- wkłuć dożylnych i domięśniowych,
- opatrywania ran oraz unieruchomień.
- Wymagania dla manekina osoby dorosłej:
- musi posiadać system sterowania elektronicznego za pomocą pilota lub komputera PC,musi posiadać oprogramowanie w języku polskim
- umożliwiające uruchomienie symulacji w oparciu o gotowe lub napisane przez użytkownika scenariusze zdarzeń,musi umożliwić
- manualne prowadzenie symulacji,
- musi posiadać fizjologiczną ruchomość głowy, żuchwy i szyi,
- zbyt głęboka intubacja musi skutkować wentylacją tylko jednego płuca,
- przy wentylacji żołądka musi unosić się brzuch,
- musi umożliwiać symulację obrzęku języka,
- musi umożliwiać automatyczną symulację tętna na obu tętnicach szyjnych.
II. Manekin szkoleniowy dziecka 5-7 lat
- Manekin musi umożliwić wykonanie następujących czynności:
- bezprzyrządowego oraz przyrządowego udrażniania dróg oddechowych, w tym intubacji dotchawiczej przez usta i nos,
- zmodyfikowanego wysunięcia żuchwy,
- oddechu zastępczego za pomocą: worka samorozprężalnego z zastawką jednokierunkową i maską,
- oddechu zastępczego za pomocą respiratora,
- badania tętna na tętnicach szyjnych,
- uciskania klatki piersiowej,
- symulowanie przebiegów EKG pobieranych z elektrod monitorujących (przedsercowych, defibrylacyjnych),
- defibrylacji zautomatyzowanej i manualnej, kardiowersji oraz elektrostymulacji,
- wkłuć dożylnych,
- opatrywania ran oraz unieruchomień.
- Wymagania dla manekina dziecka 5-7 lat:
- musi posiadać system sterowania elektronicznego za pomocą pilota lub komputera PC,
- musi posiadać oprogramowanie w języku polskim umożliwiające uruchomienie symulacji w oparciu o gotowe lub napisane przez użytkownika scenariusze zdarzeń,
- musi umożliwić manualne prowadzenie symulacji,
- musi posiadać fizjologiczną ruchomość głowy, żuchwy i szyi,
- zbyt głęboka intubacja musi skutkować wentylacją tylko jednego płuca,
- musi umożliwiać symulację tętna na obu tętnicach szyjnych.
III. Manekin szkoleniowy niemowlęcia
- Manekin musi umożliwić wykonanie następujących czynności
- bezprzyrządowego oraz przyrządowego udrażniania dróg oddechowych, w tym intubacji dotchawiczej przez usta i nos,
- zmodyfikowanego wysunięcia żuchwy,
- oddechu zastępczego za pomocą: worka samorozprężalnego z zastawką jednokierunkową, zastawką nadciśnieniowa i maską,
- badania tętna na tętnicy ramiennej,
- uciskania klatki piersiowej,
- symulowanie przebiegów EKG pobieranych z elektrod monitorujących (przedsercowych),
- wkłuć doszpikowych.
- Wymagania dla manekina niemowlęcia:
- musi posiadać system sterowania elektronicznego,
- musi umożliwić manualne prowadzenie symulacji,
- musi posiadać fizjologiczną ruchomość głowy, żuchwy i szyi,
- zbyt głęboka intubacja musi skutkować wentylacją tylko jednego płuca,
- musi umożliwiać symulację tętna na tętnicy ramiennej.
IV. Manekin do nauki intubacji osoby dorosłej
- Manekin musi umożliwić następujące czynności:
- wykonanie rękoczynu Sellicka,
- symulację skurczu krtani,
- założenie sondy do żołądka,
- wykonanie wentylacji za pomocą worka samorozprężalnego z zastawką jednokierunkową i maską,
- wykonanie intubacji dotchawiczej przez usta i przez nos,
- wykonanie przyrządowego udrożnienia dróg oddechowych z zastosowaniem:
- rurki ustno-gardłowej,
- rurki nosowo-gardłowej,
- maski krtaniowej,
- rurki krtaniowej,
- praktyczną naukę oczyszczania dróg oddechowych,
- symulację wymiotów.
V. Manekin do nauki intubacji dziecka 5-7 lat
- Manekin musi umożliwić następujące czynności:
- wykonanie rękoczynu Sellicka,
- wykonanie wentylacji za pomocą worka samorozprężalnego z zastawką jednokierunkową i maską,
- wykonanie intubacji dotchawiczej przez usta i przez nos,
- wykonanie przyrządowego udrożnienia dróg oddechowych z zastosowaniem:
- rurki ustno-gardłowej,
- rurki nosowo-gardłowej,
- maski krtaniowej,
- rurki krtaniowej,
- praktyczną naukę oczyszczania dróg oddechowych.
VI. Manekin do nauki intubacji niemowlęcia
- Manekin musi umożliwić następujące czynności:
- wykonanie rękoczynu Sellicka,
- wykonanie wentylacji za pomocą worka samorozprężalnego z zastawką jednokierunkową i maską,
- wykonanie intubacji dotchawiczej przez usta i przez nos,
- wykonanie przyrządowego udrożnienia dróg oddechowych z zastosowaniem:
- rurki ustno-gardłowej,
- rurki nosowo-gardłowej,
- maski krtaniowej,
- praktyczną naukę oczyszczania dróg oddechowych.
VII. Zestaw sprzętu medycznego
- Defibrylator wyposażony w następujące funkcje:
- defibrylacja manualna oraz zautomatyzowana,
- monitorowanie EKG (3 odprowadzenia),
- defibrylacja przy pomocy łyżek przyklejanych,
- elektrostymulacja,
- kardiowersja.
- Worek samorozprężalny z zastawką jednokierunkową dla dorosłych wyposażony:
- maski twarzowe (3 rozmiary),
- rezerwuar,
- dren do tlenu.
- Worek samorozprężalny z zastawką jednokierunkową dla dzieci wyposażony:
- maski twarzowe (3 rozmiary),
- rezerwuar,
- dren do tlenu.
- Rurki ustno-gardłowe (6 rozmiarów).
- Rurki nosowo-gardłowe (2 rozmiary).
- Rurki krtaniowe (minimum 3 rozmiary).
- Maski krtaniowe (4 rozmiary).
- Rurki intubacyjne ( minimum 10 rozmiarów).
- Maski twarzowe do tlenoterapii biernej dla dorosłych z rezerwuarem.
- Maski twarzowe do tlenoterapii biernej dla dorosłych z nebulizatorem.
- Maski twarzowe do tlenoterapii biernej dla dzieci z rezerwuarem
- Maski twarzowe do tlenoterapii biernej dla dzieci z nebulizatorem.
- Wąsy do tlenoterapii biernej dla dorosłych.
- Wąsy do tlenoterapii biernej dla dzieci.
- Butla tlenowa (pusta wyposażona w reduktor tlenowy z możliwością regulacji przepływu oraz szybkozłączką typu AGA).
- Respirator transportowy.
- Zasobnik na zestaw do wkłuć dożylnych wyposażony:
- staza automatyczna,
- wkłucia dożylne (minimum 6 rozmiarów),
- okleiny do wkłuć,
- strzykawki (4 rozmiary),
- igły.
- Zasobnik na zestaw do intubacji wyposażony:
- rękojeść laryngoskopu duża,
- rękojeść laryngoskopu mała,
- łyżki Mac Intosh (minimum 3 rozmiary),
- łyżki Miller (minimum 3 rozmiary),
- uchwyt do rurek intubacyjnych,
- prowadnice do rurek intubacyjnych (3 rozmiary),
- prowadnica do trudnej intubacji,
- kleszczyki Mc Gilla 150,
- kleszczyki Mc Gilla 300.
- Nosze typu deska dla dorosłych wyposażona:
- 4 komplety pasów zabezpieczających,
- zestaw klocków do unieruchomienia głowy i kręgosłupa szyjnego.
- Deska unieruchamiająca połówkowa do unieruchamiania kręgosłupa piersiowego, szyjnego i głowy w pozycji siedzącej.
- Nosze typu podbieraki.
- Nosze typu deska dla dzieci.
- Stetoskop dla dorosłych.
- Kołnierze do unieruchomienia kręgosłupa szyjnego dla dorosłych z możliwością regulacji rozmiaru oraz badania tętna na tętnicach szyjnych.
- Kołnierze do unieruchomienia kręgosłupa szyjnego dla dzieci z możliwością regulacji rozmiaru oraz badania tętna na tętnicach szyjnych.
- Szyny typu Kramer o trzech różnych rozmiarach w zdejmowanym powleczeniu.
- Szyna wyciągowa.
- Zestaw automatyczny do treningu wkłuć doszpikowych dla dorosłych.
- Zestaw automatyczny do treningu wkłuć doszpikowych dla dzieci.
- Zestaw do wykonywania konikopunkcji.
- Materac próżniowy.
- Opatrunki (wchłaniane, gazy).
- Opatrunek wentylowy na rany klatki piersiowej.
- Opatrunki hydrożelowe.
- Opaski dziane oraz elastyczne.
- Koce termoizolacyjne.
- Mankiet do szybkich przetoczeń.
- Aparat do pomiaru RR.
- Filtry oddechowe dla dorosłych.
- Filtry oddechowe dla dzieci.
- Ssak elektryczny (4 rozmiary cewników).
- Ssak mechaniczny (4 rozmiary cewników).
- Nożyczki ratownicze.
- Maska kieszonkowa do sztucznej wentylacji.
- Rękawiczki jednorazowe.
- Okulary ochronne.
- Pojemnik na zużyty sprzęt.
- Torba na sprzęt medyczny.
- Zestaw TRIAGE.
- Aparaty do toczenia płynów.
- Aparaty do toczenia płynów z regulatorem przepływu.
Kadra dydaktyczna
- Organizator kursu zobowiązany jest zapewnić odpowiednie osoby przygotowane do prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych w szczególności:
- Lekarzy systemu, pielęgniarki systemu i ratowników medycznych, posiadających minimum 5 lat doświadczenia w wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych.
- Psychologa z 3 letnim doświadczeniem zawodowym.
- Innych specjalistów niezbędnych do realizacji programu kursu.
Realizacja zajęć
Organizator kursu zapewnia sprawny przebieg zajęć teoretycznych i praktycznych zgodnie z opracowanym przez niego szczegółowym harmonogramem zajęć kursu z zastosowaniem nowoczesnych metod kształcenia:
- Liczba uczestników kursu może wynosić 10 osób lub 20 osób lub 30 osób.
- Zajęcia teoretyczne (wykłady, seminaria mogą być prowadzone łącznie dla wszystkich uczestników kursu.
- Zajęcia praktyczne (ćwiczenimogą odbywać się w grupach ćwiczeniowych liczących nie więcej niż 10 osób + 1 instruktor z użyciem sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia zajęć.
- Wybrane zajęcia praktyczne mogą odbywać się w szpitalnym oddziale ratunkowym (organizator kursu powinien wówczas zawrzeć porozumienie ze szpitalem).
- Uczestniczenie we wszystkich zajęciach kursu jest obowiązkowe i odnotowane zostaje na imiennej liście obecności uczestników kursu.
Metody oceny wiedzy i umiejętności praktycznych
Kurs kończy się egzaminem w formie sprawdzianu testowego i sprawdzianu praktycznego.
- Sprawdzian testowy składa się z co najmniej 30 pytań testowych z pięcioma odpowiedziami w tym jedną prawidłową. Do zaliczenia testu wymagane jest 75 % prawidłowych odpowiedzi.
- Sprawdzian praktyczny polega na wykonaniu 3 zadań (czynnoścsymulowanych z zakresu umiejętności praktycznych objętych programem kursu (w tym resuscytacja jako standard i np. zatrucie lekami, uraz, niewydolność oddechowa itp.). Liczba przygotowanych zadań (czynnoścsymulowanych powinna być większa od liczby uczestników kursu. Do zaliczenia sprawdzianu praktycznego wymagane jest wykonanie co najmniej 2 zadań (czynnoścsymulowanych spośród 3 wylosowanych przez zdającego.
- Wyniki egzaminu (sprawdzianu testowego i sprawdzianu praktycznego) poszczególnych uczestników odnotowane są w protokole egzaminu i dołączone do dokumentacji kursu.
Plan kształcenia
-
5. Plan kształcenia
Lp Treści kształcenia Liczba godzin teoretycznych Liczba godzin praktycznych Liczba godzin ogółem 1 System ratownictwa medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w innych krajach. 2 * 2 2 System powiadamiania ratunkowego 0,5 * 0,5 3 Łączność – podstawowe pojęcia, alfabet międzynarodowy, zasady komunikacji przez radiotelefon, sieć przywoławcza, sieć telefonii komórkowej, nowoczesne systemy łączności, Globalny System Pozycjonowania Podstawy przekazu telemedycznego 0,5 * 0,5 4 Jednostki współpracujące z systemem, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz inne jednostki realizujące zadania z zakresu ratownictwa medycznego 0,5 * 0,5 5 Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – zasady użycia śmigłowca, sposoby wezwania 1 * 1 6 Zasady farmakoterapii w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, podawanie leków drogą dożylną, domięśniową, podskórną, dotchawiczą, doustną, doodbytniczą i wziewną oraz doszpikową przy użyciu gotowego zestawu 2 * 2 7 Medyczne czynności ratunkowe, w szczególności: a) ocena stanu osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego w celu ustalenia postępowania i podjęcie decyzji o dalszych medycznych czynnościach ratunkowych * 1 1 b) układanie osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego w pozycji właściwej dla rodzaju schorzenia lub odniesionych obrażeń * 1 1 c) prowadzenie podstawowej i zaawansowanej resuscytacji krążeniowo – oddechowej u dorosłych i dzieci według obowiązujących standardów 3 10 13 d) bezprzyrządowe przywracanie drożności dróg oddechowych oraz przyrządowe przywracanie drożności dróg oddechowych z zastosowaniem rurki ustno – gardłowej, rurki nosowo – gardłowej, maski krtaniowej, rurki krtaniowej, konikopunkcji * 3 3 e) intubacja dotchawicza w laryngoskopii bezpośredniej w nagłym zatrzymaniu krążenia przez usta lub przez nos, bez użycia środków zwiotczających oraz prowadzenie wentylacji zastępczej * 3 3 f) podawanie tlenu, wspomaganie oddechu lub prowadzenie wentylacji zastępczej z użyciem maski twarzowej, zastawki jednokierunkowej, worka oddechowego, respiratora, odsysanie dróg oddechowych * 1 1 g) wykonywanie defibrylacji ręcznej pod kontrolą EKG, wykonanie defibrylacji zautomatyzowanej, wykonywanie kardiowersji elektrycznej i elektrostymulacji zewnętrznej, wykonywanie EKG, monitorowanie czynności układu oddechowego, monitorowanie czynności układu krwionośnego * 1 1 h) wykonywanie kaniulacji żył obwodowych kończyn górnych i dolnych oraz żyły szyjnej zewnętrznej, wykonywanie dojścia doszpikowego przy użyciu gotowego zestawu 1 1 2 i) odbarczenie odmy prężnej drogą nakłucia jamy opłucnowej * 1 1 j) cewnikowanie pęcherza moczowego, zakładanie sondy żołądkowej, płukanie żołądka 0,5 * 0,5 k) pobieranie krwi żylnej i włośniczkowej do badań laboratoryjnych, oznaczanie poziomu glukozy, elektrolitów w surowicy, z użyciem dostępnego sprzętu, badanie gazometryczne krwi włośniczkowej 0,5 * 0,5 l) opatrywanie ran, tamowanie krwotoków, unieruchamianie złamań, zwichnięć i skręceń, unieruchamianie kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem odcinka szyjnego, asystowanie przy drobnych zabiegach chirurgicznych (zszywanie ran, zakładanie drenów) * 2 2 m) odbieranie porodu nagłego w warunkach pozaszpitalnych 0,5 * 0,5 n) segregacja medyczna w przypadku zdarzeń masowych i katastrof 2 1 3 o) podejmowanie działań profilaktycznych w celu ograniczenia skutków zdrowotnych zdarzenia * 1 1 p) przygotowanie pacjenta i opieka medyczna podczas transportu * 3 3 8 Wsparcie psychologiczne dla ratownika medycznego i poszkodowanych a w szczególności:
- stres (rodzaje, źródła, skutki, różnice indywidualne) w działaniach ratowniczych,
- wpływ stresu pourazowego na stosunki międzyludzkie,
- zespół stresu pourazowego i jego objawy
- sytuacje trudne w kontakcie z poszkodowanymi i ich wpływ na sprawność funkcjonowania jednostki i zbiorowości osób (zbiegowisko, tłum, publiczność), nawiązywanie kontaktu z poszkodowanym i udzielanie wsparcia psychicznego,
- zespołowe rozwiązywania problemów – umiejętność zachowania elastyczności w zmieniających się warunkach,
- style i techniki radzenia sobie ze stresem.
1 1 2 9 Razem czas zajęć 15 30 45 10 Egzamin zaliczający 0,5 2,5 3 Ogółem czas trwania kursu 48 Treści kształcenia i oczekiwane wyniki kształcenia
-
6. Treści kształcenia i oczekiwane wyniki kształcenia
1) System ratownictwa medycznego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i w innych krajach;
- podstawy prawne działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- definicje z Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
- ratownik medyczny (kwalifikacje, zadania, medyczne czynności ratunkowe, wykaz leków),
- planowanie i organizacja systemu na terenie kraju i województwa,
- jednostki systemu,
- akcja prowadzenia medycznych czynności ratunkowych.
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się znajomością:
- organizacji systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz podstaw prawnych
- funkcjonowania systemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- jednostek systemu,
- zawodu ratownika medycznego, zadań ratownika medycznego,
- podstawowych zasad prowadzenia medycznych czynności ratunkowych,
- planowania i organizacji systemu na terenie kraju i województwa,
- organizacji systemu ratownictwa medycznego w innych krajach.
2) Systemy powiadamiania ratunkowego;
- numer alarmowy,
- rola centrów powiadamiania ratunkowego (CPR),
- organizacja i zadania CPR,
- zasady współpracy CPR ze szpitalnymi oddziałami ratunkowymi (SOR),
- zasady współpracy z innymi służbami w zakresie powiadamiania ratunkowego,
- zasady współpracy z ośrodkami specjalistycznymi (m.in. ośrodek kardiologii interwencyjnej, ośrodek leczenia oparzeń , ośrodek replantacji kończyn, ośrodek ostrych zatruć, ośrodek terapii hiperbarycznej).
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się znajomością:
- rola, zadania i zasady funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego,
- organizacji i zasad współpracy służb ratunkowych w zakresie powiadamiania.
3) Łącznośćpodstawowe pojęcia, alfabet międzynarodowy, zasady komunikacji przez radiotelefon, sieć przywoławcza, sieć telefonii komórkowej, nowoczesne systemy łączności, Globalny System Pozycjonowania;
- procedury prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej,
- zasady prowadzenia korespondencji z zespołami ratownictwa medycznego oraz (SOR),
- zasady korzystania ze sprzętu do nawigacji satelitarnej,
- sprzęt łączności radiotelefonicznej,
- sprzęt do obserwacji statusów zespołów ratownictwa medycznego,
- sprzęt do obserwacji aktualnego położenia zespołów ratownictwa medycznego,
- określanie współrzędnych geograficznych miejsca zdarzenia,
- alfabet międzynarodowy,
- podstawy przekazu telemedycznego.
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się znajomością:
- sprzętu łączności bezprzewodowej,
- sprzętu do (GPS),
- zasad korzystania,
- zasad korespondencji,
- alfabetu międzynarodowego.
4) Jednostki współpracujące z systemem, o których mowa w art. 15 ust.1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz jednostki realizujące zadania z zakresu ratownictwa medycznego;
- Służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- Państwowa Straż Pożarna:
- rola, organizacja i zadania w zakresie ratownictwa,
- Kwalifikowana Pierwsza Pomoc PSP,
- wyposażenie medyczne.
- Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe:
- rola, organizacja i zadania w zakresie ratownictwa,
- Kwalifikowana Pierwsza Pomoc GOPR,
- wyposażenie medyczne.
- Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe:
- rola, organizacja i zadania w zakresie ratownictwa,
- Kwalifikowana Pierwsza Pomoc TOPR,
- wyposażenie medyczne.
- Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe:
- rola, organizacja i zadania w zakresie ratownictwa,
- Kwalifikowana Pierwsza Pomoc WOPR,
- wyposażenie medyczne.
- inne jednostki mające w zadaniach niesienie pomocy osobom w nagłym stanie zagrożenia zdrowotnego,
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się znajomością:
- organizacji, miejsca i zadań oraz kompetencji podmiotów współpracujących z systemem w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
- wyposażenia w sprzęt ratowniczy jednostek straży pożarnej oraz innych służb i jednostek współpracujących z systemem,
- zasad współpracy z jednostkami współpracującymi z systemem.
5) Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – zasady użycia śmigłowca, sposoby wezwania;
- kryteria sugerujące konieczność zadysponowania lotniczego zespołu ratownictwa medycznego,
- procedury specjalne SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe:
- pacjenci oparzeni,
- pacjenci wymagający tlenoterapii hiperbarycznej,
- pacjenci z amputacjami urazowymi,
- wypadki masowe.
- zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy współpracy z lotniczymi zespołami ratownictwa medycznego,
- procedury łączności,
- zasady użycia lotniczego zespołu transportowego.
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się znajomością:
- kryteriów, procedur i zasad dotyczących współpracy z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym,
- podstawowych zasad bezpieczeństwa obowiązujących przy współpracy z lotniczym zespołem transportowym.
6) Zasady farmakoterapii w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
- klasyfikacja leków,
- zasady podawania leków,
- rozcieńczanie leków,
- podawanie leków drogą dożylną, domięśniową, podskórną, dotchawiczą, doustną, doodbytniczą i wziewną oraz doszpikową przy użyciu gotowego zestawu.
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się znajomością:
- wyboru i zastosowania odpowiednich leków w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
7) Medyczne czynności ratunkowe, w szczególności;
- ocena stanu osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego w celu ustalenia postępowania i podjęcie decyzji o dalszych medycznych czynnościach ratunkowych:
- ocena poszkodowanego na podstawie objawów,
- zbieranie wywiadu medycznego,
- badanie przedmiotowe,
- układanie osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego w pozycji właściwej dla rodzaju schorzenia lub odniesionych obrażeń:
- wskazania do pozycji siedzącej,
- wskazania do pozycji półsiedzącej,
- wskazania do pozycji leżącej,
- prowadzenie podstawowej oraz zaawansowanej resuscytacji krążeniowo oddechowej u dorosłych i dzieci według obowiązujących standardów:
- środki ochrony osobistej urządzenia barierowe,
- badanie wstępne ABC celem rozpoznania nagłego zatrzymania krążenia (NZK),
- bezprzyrządowe udrożnienie dróg oddechowych (u dorosłych i u dzieci),
- zasady wentylacji bezprzyrządowej (u dorosłych i u dzieci),
- zasady uciskania klatki piersiowej (wybór miejsca, częstość),
- zasady wentylacji przyrządowej (u dorosłych i u dzieci),
- sprzęt do wentylacji przyrządowej (dla dorosłych i dla dzieci),
- tlenoterapii w NZK,
- przyrządowe udrożnienie dróg oddechowych (u dorosłych i u dzieci),
- sprzęt do przyrządowego udrożnienia dróg oddechowych (dla dorosłych i dla
- dzieci),
- mechanizmy zatrzymania krążenia (VF,VT bez tętna, PEA, Asystolia),
- przyczyny zatrzymania krążenia (4H;4T),
- defibrylacja (bezpieczeństwo, sprzęt, wskazania),
- farmakoterapia w NZK u dorosłych,
- farmakoterapia w NZK u dzieci,
- bezprzyrządowe przywracanie drożności dróg oddechowych oraz przyrządowe przywracanie drożności dróg oddechowych z zastosowaniem rurki ustno-gardłowej, rurki nosowo-gardłowej, maski krtaniowej, rurki krtaniowej, konikopunkcji:
- metody udrożnienia dróg oddechowych metodą bezprzyrządową,
- wskazania do użycia rurki ustnogardłowej,
- zasady dobierania rozmiaru rurki ustno-gardłowej,
- zasady wkładania rurki ustno-gardłowej,
- wskazania do użycia rurki nosowo-gardłowej,
- zasady dobierania rozmiaru rurki nosowo-gardłowej,
- zasady wkładania rurki nosowo-gardłowej,
- rodzaje masek krtaniowych,
- zasady dobierania rozmiaru maski krtaniowej,
- zasady dobierania rozmiaru rurek krtaniowych,
- sprzęt niezbędny do wykonania konikopunkcji,
- wskazania do wykonania konikopunkcji,
- intubacja dotchawicza w laryngoskopii bezpośredniej w nagłym zatrzymaniu krążenia przez usta lub przez nos, bez użycia środków zwiotczających oraz prowadzenie wentylacji zastępczej:
- sprzęt niezbędny do wykonania intubacji,
- intubacja przez usta,
- intubacja przez nos,
- wskazania do intubacji ,
- zasady dobierania rozmiaru rurki,
- wentylacja podczas resuscytacji,
- podawanie tlenu, wspomaganie oddechu lub prowadzenie wentylacji zastępczej z użyciem maski twarzowej, zastawki jednokierunkowej, worka oddechowego, respiratora, odsysanie dróg oddechowych:
- dobór metody podawania tlenu w zależności od stanu pacjenta,
- sprzęt do tlenoterapii biernej,
- zasady wspomagania oddechu,
- wskazania do wspomagania oddechu,
- sprzęt do wspomagania oddechu,
- zasady wentylacji za pomocą respiratora,
- rodzaje oraz tryby wentylacji,
- nastawy respiratora,
- sprzęt niezbędny do wykonania odsysania,
- zasady odsysania przez usta i przez nos,
- wykonanie defibrylacji ręcznej pod kontrolą EKG, wykonanie defibrylacji zautomatyzowanej, wykonanie kardiowersji elektrycznej i elektrostymulacji zewnętrznej, wykonanie EKG, monitorowanie czynności układu oddechowego, monitorowanie czynności układu krwionośnego:
- rodzaje energii defibrylacji,
- protokóły energii w zależności od dostępnego sprzętu,
- zasady bezpieczeństwa przy defibrylacji ręcznej,
- zasady bezpieczeństwa przy defibrylacji zautomatyzowanej,
- rodzaje defibrylatorów automatycznych,
- wskazania do kardiowersji,
- przygotowanie pacjenta do kardiowersji (analgezja, sedacja),
- sprzęt do kardiowersji,
- zasady bezpieczeństwa przy kardiowersji,
- wskazania do elektrostymulacji zewnętrznej,
- sprzęt do elektrostymulacji,
- prawidłowe podłączenie pacjenta do aparatu EKG,
- podstawowe zasady w interpretacji EKG,
- sprzęt do pomiaru ciśnienia tętniczego,
- wykonanie kaniulacji żył obwodowych kończyn górnych i dolnych oraz żyły szyjnej zewnętrznej, wykonanie dojścia doszpikowego przy użyciu gotowego zestawu:
- zasady aseptyki i antyseptyki,
- zasady zakładania dostępu do łożyska naczyniowego,
- wybór miejsca wykonania kaniulacji w zależności od stanu pacjenta,
- sprzęt do zakładania wkłuć doszpikowych,
- zasady bezpieczeństwa przy użyciu igły automatycznej,
- wybór miejsca wkłucia,
- wskazania do zakładania wkłuć doszpikowych,
- odbarczanie odmy prężnej drogą nakłucia jamy opłucnej:
- objawy odmy prężnej,
- sprzęt do obarczania odmy prężnej,
- wybór miejsca nakłucia,
- wskazania do nakłucia odmy prężnej,
- zasady aseptyki i antyseptyki,
- cewnikowanie pęcherza moczowego, zakładanie sondy żołądkowej, płukanie żołądka:
- wskazania do cewnikowania pęcherza moczowego,
- dobieranie rozmiaru cewnika,
- zasady aseptyki i antyseptyki,
- wskazania do zakładania sondy żołądkowej i płukania żołądka,
- techniki zakładania sondy przez nos i przez usta,
- pobieranie krwi żylnej i włośniczkowej do badań laboratoryjnych, oznaczenie poziomu glukozy, elektrolitów w surowicy, z użyciem dostępnego sprzętu, badanie gazometryczne krwi włośniczkowej:
- zasady pobierania krwi,
- sprzęt do pobierania krwi,
- wybór miejsca do pobrania krwi,
- prawidłowe wartości podstawowych parametrów krwi,
- prawidłowe wartości glukozy i elektrolitów we krwi,
- opatrywanie ran, tamowanie krwotoków, unieruchamianie złamań, zwichnięcie i skręceń, unieruchamianie kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem odcinka szyjnego, asystowanie przy drobnych zabiegach chirurgicznych (zszywanie ran, zakładanie drenów):
- rodzaje opatrunków,
- zasady zakładania opatrunków,
- zasady tamowania krwotoków,
- zasady unieruchamiania kończyn,
- sprzęt do unieruchamiania kończyn,
- zasady unieruchamiania kręgosłupa,
- sprzęt do unieruchamiania kręgosłupa,
- podstawowe zasady zszywania ran,
- odbieranie porodu nagłego w warunkach pozaszpitalnych:
- definicja porodu nagłego,
- sprzęt niezbędny do odebrania porodu (zestaw porodowy),
- zasady aseptyki i antyseptyki,
- segregacja medyczna w przypadku zdarzeń masowych i katastrof:
- definicja wypadku masowego,
- definicja katastrofy,
- zasady przydzielania kolorów w zależności od stanu poszkodowanego,
- dokumentacja medyczna w wypadkach masowych,
- kierowanie akcją medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia,
- zasady współpracy z innymi służbami podczas wypadku masowego i katastrofy,
- zasady współpracy z SOR w warunkach wypadku masowego i katastrofy,
- koordynacja akcji w CPR,
- koordynacja akcji na szczeblu województwa,
- podejmowanie działań profilaktycznych w celu ograniczenia skutków zdrowotnych zdarzenia:
- zabezpieczenie miejsca zdarzenia,
- środki ochrony osobistej,
- przygotowanie pacjenta i opieka medyczna podczas transportu:
- zabezpieczenie pacjenta przed transportem,
- działania medyczne, które mogą być podejmowane podczas transportu bez konieczności zatrzymywania karetki,
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się umiejętnością:
- oceny stanu poszkodowanego oraz podjęcia właściwej decyzji i wykonania dalszych medycznych czynności ratunkowych.
8) Wsparcie psychologiczne dla ratownika medycznego i poszkodowanych, a w szczególności:
- stres (rodzaje, źródła, skutki, różnice indywidualnw działaniach ratowniczych,
- wpływ stresu pourazowego na stosunki międzyludzkie,
- zespół stresu pourazowego i jego objawy,
- sytuacje trudne w kontakcie z poszkodowanymi i ich wpływ na sprawność funkcjonowania jednostki i zbiorowości osób (zbiegowisko, tłum, publiczność), nawiązywanie kontaktu z poszkodowanym i udzielanie wsparcia psychicznego,
- zespołowe rozwiązywania problemów – umiejętność zachowania elastyczności w
- zmieniających się warunkach,
- style i techniki radzenia sobie ze stresem.
Oczekuje się, że w wyniku realizacji kursu słuchacz wykaże się znajomością:
- wpływ sytuacji trudnych na sprawność funkcjonowania ratownika medycznego i poszkodowanego,
- roli i konieczności udzielenia wsparcia psychicznego poszkodowanemu,
- zasad nawiązywania kontaktu, organizacji i udzielania wsparcia psychicznego dla ofiar zdarzenia,
- radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i trudnymi emocjami.
Założenia metodyczne i metodologiczne (standardy kształcenia)
-
Kurs mogą prowadzić podmioty, które spełniają warunki (pkt. 4 Warunki realizacji kursu):
- wyposażenia w sprzęt dydaktyczny,
- kadry dydaktycznej,
- bazy dydaktycznej
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, seminariów i zajęć praktycznych (ćwiczeń) z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
Realizacja kursu odbywa się na podstawie szczegółowego harmonogramu zajęć opracowanego przez organizatora kursu w formie pisemnej z podaniem wykazu zajęć teoretycznych i praktycznych, czasu trwania i osób prowadzących. Opinie
-
- Ireneusz Krawczyk: "Bardzo profesjonalnie przeprowadzone szkolenie"
- Dorota Widłak: "Bardzo profesjonalnie i ciekawie prowadzone zajęcia"
- Sławomir Gałecki: "Bardzo profesjonalne zajęcia"